Komunikace (neboli dorozumívání) je sdělování informací, myšlenek, názorů, a pocitů mezi živými bytostmi, lidmi i živočichy obvykle prostřednictvím společné soustavy symbolů. Zvířata se dorozumívají různými signály (zvukovými, pachovými, tancem ap.), tzv. první signální soustava, což platí i pro lidi. Hlavním dorozumívacím prostředkem člověka však je jazyk a řeč, tzv. druhá signální soustava.
Kromě mluvené řeči a písma se používají i další systémy (notový záznam hudby, chemické a matematické značky, dopravní značky, vlajková a prstová abeceda, Morseova abeceda ap.).
Pro dálkové dorozumívání slouží média a telekomunikace.
Pro dorozumívání v mezinárodním měřítku je překážkou různost jazyků (existuje cca 5000), což se řeší pomocí světových jazyků, překladů, tlumočení, umělých mezinárodních jazyků nebo strojovým překladem.
Citováno z „http://cs.wikipedia.org“
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tímto programem bychom Vám chtěli přiblížit tu nejdůležitější část komunikace, se kterou se setkáváme den co den, noc co noc a mnozí z nás ani dnes neví jak správně komunikovat se svým okolím, jak dobře porozumět neverbálním signálům, které k nám vysílají naší kolegové v práci, naší nadřízení, naší partnéři...
Pozorně si přečtěte následující řádky aby jste mohly správně se v programu orientovat.
Tento studijní program Vám přináši tři části, pro lepší přehled jsou jednotlivé části studia odlišené od sebe barevně:
 1) Teoretickou - kde máte k dispozici 2 části: "Základy lidské komunikace" a "Řízení a komunikační dovednosti". 
V první části začínáme tím nejjednodušším - lidskou komunikaci, aby jsme vůbec pochopili k čemu tohle všechno je zapotřebí a proč je komunikace mezi lidmi tak důležitá. Pokračujeme charakteristikou verbální komunikaci, kde se dozvíme co je hovorová komunikace a jaké druhy této komunikace existují a také si řekneme něco o písemné komunikaci. Pokračujeme dál u neverbální komunikaci, zjistíme její funkce, složky a naučíme se posuzovat vliv neverbálního chování. Na závěr se trochu dotkneme problematiky jak se zachovat v konfliktních situacích, naučíme se jaké jsou druhy a typy konfliktů, odkud přicházejí a jak je hlavně řešit. 
Ve druhé části budeme již vycházet ze základu, které jsme získali v první části, budeme se věnovat komunikačním dovednostem a jejích využití v řídicích postaveních. Táto část nám poskytne informace o správném chováni manažera, o tom jak správně naslouchat, informovat své podřízené, vést s nimi rozhovor, jak přesvědčovat a argumentovat, jak být dobrým komunikátorem, působit příjemně na okolí, být klidným a asertivním. Nebude to ale pouze o manažerech, může se to hodit komukoli z nás, jsme přece každý sám sobě manažerem a chovat se dobře sám k sobě je začátkem správné komunikace se svým okolím. 
Celou dobu Vás budou provázet odkazy na literaturu, ve které by jste našli dané studované téma a probrat to do větší hloubky. Na konci každé ze dvou části najdete úplný seznám literatury seřazený abecedně, kdyby jste chtěli pro svůj další rozvoj ji použit jako studijní materiál.
1) Teoretickou - kde máte k dispozici 2 části: "Základy lidské komunikace" a "Řízení a komunikační dovednosti". 
V první části začínáme tím nejjednodušším - lidskou komunikaci, aby jsme vůbec pochopili k čemu tohle všechno je zapotřebí a proč je komunikace mezi lidmi tak důležitá. Pokračujeme charakteristikou verbální komunikaci, kde se dozvíme co je hovorová komunikace a jaké druhy této komunikace existují a také si řekneme něco o písemné komunikaci. Pokračujeme dál u neverbální komunikaci, zjistíme její funkce, složky a naučíme se posuzovat vliv neverbálního chování. Na závěr se trochu dotkneme problematiky jak se zachovat v konfliktních situacích, naučíme se jaké jsou druhy a typy konfliktů, odkud přicházejí a jak je hlavně řešit. 
Ve druhé části budeme již vycházet ze základu, které jsme získali v první části, budeme se věnovat komunikačním dovednostem a jejích využití v řídicích postaveních. Táto část nám poskytne informace o správném chováni manažera, o tom jak správně naslouchat, informovat své podřízené, vést s nimi rozhovor, jak přesvědčovat a argumentovat, jak být dobrým komunikátorem, působit příjemně na okolí, být klidným a asertivním. Nebude to ale pouze o manažerech, může se to hodit komukoli z nás, jsme přece každý sám sobě manažerem a chovat se dobře sám k sobě je začátkem správné komunikace se svým okolím. 
Celou dobu Vás budou provázet odkazy na literaturu, ve které by jste našli dané studované téma a probrat to do větší hloubky. Na konci každé ze dvou části najdete úplný seznám literatury seřazený abecedně, kdyby jste chtěli pro svůj další rozvoj ji použit jako studijní materiál.
 2) V praktické části najdete jakoby shrnutí části teoretické, kde jsou i obrazové ukázky, které slouží jako doprovod k textu a blíž ke konci i konkrétní ukázky konkrétních projevů různých podob neverbální komunikace. K této části se můžete kdykoli vrátit v budoucnu a v rychlosti si zopakovat to, co jste nastudovali v části teoretické, osvěžíte si paměť a nezabere Vám to moc času.
2) V praktické části najdete jakoby shrnutí části teoretické, kde jsou i obrazové ukázky, které slouží jako doprovod k textu a blíž ke konci i konkrétní ukázky konkrétních projevů různých podob neverbální komunikace. K této části se můžete kdykoli vrátit v budoucnu a v rychlosti si zopakovat to, co jste nastudovali v části teoretické, osvěžíte si paměť a nezabere Vám to moc času.
 3) V části testové si otestujete jak moc jste pochopili studovanou látku. Na otázky (grafická ukázka) Vás upozorní odkaz vždy na konci každé kapitoly v teoretické části. Otázky se vždy orientuji pouze na přečtenou kapitolu. U teoretické části "Řízení a komunikační dovednosti" mají otázky ještě navíc i praktické úkoly, které Vám nabídnou vytvoření vlastních komunikačních situací a jejích vysvětlení, nebo Vás zatáhnou do jakési hry "otestuj sám sebe". Donutí Vás se nad sebou více zamyslet a porovnat to s okolím, tím i donutí ke komunikaci, ale už lepší a kvalitnější než co jste začali s tímto programem. Pokud na otázku nebudete umět odpovědět, znamená to jediné, že jste prostudovanou látku nepochopili v dostatečné míře a budete se muset k materiálům ještě vrátit a znalosti doplnit, pak zkusit otázky znovu.
3) V části testové si otestujete jak moc jste pochopili studovanou látku. Na otázky (grafická ukázka) Vás upozorní odkaz vždy na konci každé kapitoly v teoretické části. Otázky se vždy orientuji pouze na přečtenou kapitolu. U teoretické části "Řízení a komunikační dovednosti" mají otázky ještě navíc i praktické úkoly, které Vám nabídnou vytvoření vlastních komunikačních situací a jejích vysvětlení, nebo Vás zatáhnou do jakési hry "otestuj sám sebe". Donutí Vás se nad sebou více zamyslet a porovnat to s okolím, tím i donutí ke komunikaci, ale už lepší a kvalitnější než co jste začali s tímto programem. Pokud na otázku nebudete umět odpovědět, znamená to jediné, že jste prostudovanou látku nepochopili v dostatečné míře a budete se muset k materiálům ještě vrátit a znalosti doplnit, pak zkusit otázky znovu. 
Je to náročné hlavně na člověka samotného, musíte být samostatní, objektivní, racionální, zodpovědní, nesmíte lhát sami sobě, protože čím víc budete k sobě upřímní tím lip látku nastudujete a budete ji moci v praxi správně uplatnit.
Přejeme Vám hodně štěstí a zábavy při studiu tohoto programu.
Předmět komunikace >> Úvod