Předmět komunikace >> Otázky >> Dovednost aktivně naslouchat

      


Dovednost aktivně naslouchat >> praktické úkoly

• Vypracujte model „aktivního posluchače“.
• Ověřte si, jak jste na tom s dovedností aktivně naslouchat.

Pokud si to chcete jednoduše a rychle ověřit, přečtěte si následujících pět charakteristik a pak se rozhodněte, která z nich pro vás nejspíš platí. Charakteristiky 1-5 vyjadřují v podstatě školní známky z předmětu „aktivní naslouchání“. Čím vyšší známku si dáte, tím větší jsou vaše možnosti vylepšit si „prospěch“.

1. Vždy věnuji druhé straně naprostou pozornost. Považuji pro sebe za důležité odhalit,
    co si myslí a jaké mají pocity.
2. Pracuji na zlepšení své dovednosti naslouchat, věnuji druhé straně velkou pozornost.
    Příležitostně se však nechám vyrušit, ale je to spíše výjimka než pravidlo.
3. Většinou se snažím věnovat pozornost tomu, co říká komunikační partner.
    Někdy cítím pokušení doplnit, co mám na mysli nebo dopovědět myšlenku za druhého
    a tím ho přeruším.
4. Pozorné naslouchání vyžaduje velké úsilí. Jsem si vědom, že někdy ztrácím pozornost
    a mohu tak druhou stranu vyrušovat.
5. Zdá se mi obtížné soustředit se a někdy se začnu nudit, zvláště když se zdá, že druhá
    strana nenaslouchá mým názorům.

• Aktivní naslouchání předpokládá rozvinout určité schopnosti. Ty základní
  ukazuje následující přehled. Pokuste se, co nejpodrobněji, vysvětlit obsah
  uvedených schopností – jinak řečeno, jak se prakticky projevují.
  A na jaké úrovni se projevují u vás?
  • schopnost koncentrovat pozornost na verbální i neverbální signály,
  • schopnost empaticky chápat komunikačního partnera,
  • schopnost projevovat zájem o partnera a o problematiku, o které hovoří,
  • schopnost tolerovat názory a postoje hovořícího,
  • schopnost být trpělivý a překonávat komunikační bariéry,
  • schopnost vyvarovat se komunikačních zlozvyků,
  • schopnost efektivně třídit přijatá sdělení a podle potřeby je ukládat do paměti,
    nebo jiným způsobem zaznamenávat,
  • schopnost zdůrazňovat porozumění, zájem o partnera a o problémy, o kterých hovoří,
  • schopnost analyzovat sdělované , být objektivní a přiměřeně kritický,
  • schopnost trpělivě poslouchat, aktivně podporovat partnera, poskytovat mu
    zjevnou zpětnou vazbu,
  • schopnost vysílat adekvátní neverbální signály.

LITERATURA
EDMÜLLER, A., WILHELM, T. Nenechte sebou manipulovat , s. 31 - 40.
De VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace, s. 81 - 95.
ERNEKER, J. Komunikácia v riadiacej činnosti, s. 98 - 102.
KHELEROVÁ, V. komunikační dovednosti manažera, s. 14 - 15.
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik, s. 55 - 58.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi, s. 135 - 146, 269 - 278, 253 - 268.
PORVAZNÍK, J. Komunikácia. Základná pracovná a manažerská zručnost, s. 42 - 45.
SZARKOVÁ, M. Komunikácia v manažmente, s. 256 - 260.
Umíte efektivně naslocuhat? Moderní řízení, 1990, č. 10, s. 20 - 22.