Předmět komunikace >> Otázky >> Dovednost komunikovat asertivně

   


Dovednost komunikovat asertivně >> praktické úkoly

1. Vytvořte modelovou situaci, ve které se jeden z komunikujících snaží získat určitou
    výhodu na úkor druhého.
2. Vytvořte scénář modelové situace, kde úředník řeší stížnost občana na pomalé řešení
    jeho žádosti. Využijte několika variant, kdy například je asertivní úředník, nebo kdy je
    asertivní občas a podobně.
3. Můžete se otestovat odpovědí na otázku: „Co je pro vás důvodem ke strachu?“

Agresivní i pasivní chování jsou druhy obrany. Používáme je tehdy, když cítíme strach.
Obava je vyjádřena strachem, úctou a ustoupením (pasivní chování) nebo zlostí
a dominancí (agresivní chování). Je dobré znát, kdy těchto obranných reakcí používáme.
Je to důležitý stupeň pro tvůrčí sebepoznání a uspokojivé výsledky v asertivním jednání.


Která z následujících situací je pro vás nejnepříjemnější nebo vás nejvíce uvádí do rozpaků:
• máte-li jednat s neznámými lidmi (muži, ženami)
• máte-li vést nebo koordinovat činnosti několika lidí
• máte-li veřejně vystoupit, mít projev
• když někdo hodnotí vaší práci
• když vy hodnotíte někoho
• nereálné termíny
• konflikt s někým
• máte-li řešit konfliktní situaci mezi druhými
• když vás někdo kritizuje
• když vy někoho kritizujete
• když máte někoho ocenit, pochválit
• máte-li někoho požádat o pomoc, službu
• …………………….
• …………………….

Uveďte tři situace, které vás nejvíc přivádějí do rozpaků nebo způsobují vaše obavy. Všech patnáct situací seřaďte do pořadí tak, že před tu nejnepříjemnější napíšete číslo 1, před druhou nejnepříjemnější číslo 2 a tak dále, až před situaci, která vám nejméně vadí, napíšete číslo 15.

Zamyslete se především nad prvními pěti situacemi, zapamatujte si je, pokuste se rozebrat jejich příčiny a důsledky a časem najít asertivní řešení.

Poznámka: Zapisujte prosím na zvláštní papír.

4. Také v následujícím testu se můžete otestovat.
    V uvedených výrocích můžete analyzovat míru vaší potřeby asertivního chování.
    Vyberte si formulace, které o vás platí:
    • Občas koupím něco, co nemám v úmyslu.
    • Vadné zboží se stydím vrátit.
    • Nabízený bonbón si vezmu, i když jej nemám rád.
    • Nejsem schopen požádat někoho, aby byl zticha.
    • Nejsem schopen říci kuřákovi, že mi kouření vadí.
    • Nedokážu odolat lákavé nabídce.
    • Mám pocit, že lidé se mnou manipulují.
    • Neumím říci „ne“.
    • Nejsem schopen oslovit neznámého člověka.
    • Nedokážu poukázat na nespravedlnost.
    • Neumím se dívat přímo do očí.
    • Nevím, jak se zachovat, když mne druhý chválí.
    • Neumím požádat o laskavost.
    • Snažím se vyhnout určitým lidem.
    • Snažím se vyhnout nepříjemné situaci.
    • Neumím si obhájit odlišný názor.
    • Mám obtíže se získáváním slova v diskusi skupiny lidí. Občas na někoho křičím.
    • Vadí mi, když mne někdo pozoruje při práci.

Vyhodnocení ...

5. Nahraďte následující formulace asertivními žádostmi:
    • „Jak mám studovat, když tu postáváš a pak zase poletuješ sem tam?“
    • „Nevadilo by vám, kdybyste měl v úterý pracovat přesčas?“
    • „Proč si Ondřej svoji práci nezkontroluje dříve, než ji předá,
      ušetřil by nám spoustu času.“
    • „ …Ten příběh vyprávím já!“
    • „Ten návrh mi moc nevyhovuje.“

6. Z. Vybíral uvádí následující obraz zdravě komunikujícího jedince.
    Vysvětlete, jak chápete obsah jednotlivých komunikačních dovedností.
    • pozitivně vidí sám sebe, věří si,
    • dokáže být, vždy podle dané situace, jak empatický, tak neústupný,
      umí být vstřícný i odměřený,
    • není rivalizující typ, což nevylučuje náročnost kladenou na sebe,
    • umí pracovat na tvorbě kompromisu,
    • ustoupí-li, neobviňuje,
    • hodnotí teprve tehdy, až si vyslechne celou informaci (umí pozorně naslouchat),
    • je otevřený změnám a rozmanitosti názorů,
    • nediskvalifikuje ani ve vztahové, ani ve věcné rovině,
    • umí komunikaci řídit, regulovat její směr a strukturovat ji,
    • umí neutralizovat konflikty, kolize a napětí nebo jich tvořivě využívá,
    • nezamlouvá, neodbíhá, nemlží,
    • sám se umí uměřeně „odhalit“,

LITERATURA
EDMÜLLER, A., WILHELM, T. Nenechte sebou manipulovat, s. 13 - 103.
MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita, s. 38 - 52.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace, s. 204 - 210.