Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednosti informovat

   

Dovednosti informovat

Neříkejte druhým něco, co již vědí



Současná řídící činnost je charakterizovaná vysokou informační náročností a potřebou tvořivě uplatňovat moderní poznatky informatiky. Zvětšuje se rozsah faktických informací o světě a společnosti, vytvářejí se nové poznatkové systémy o požadavcích, které se váží k profesním úkolům, k sociálním normám a potřebám. Informace, které se uplatňují v procesu vedení lidí, můžeme klasifikovat podle následujících hledisek:

1. Informace verbální (slovní) a numerické (číselné)
Ve vedení lidí převládají slovní informace, ale číselné informace mají nezastupitelné místo především tam, kde je potřebné argumentovat, objasňovat a přesvědčovat.
2. Informace fixní (trvalé)
Představují relativně stálé informace obsažené v nejrůznějších normách – právních, pracovních a podobně.
3. Informace variabilní (proměnlivé)
Tyto informace se obvykle vztahují k určité etapě řídícího procesu, nebo k určité dílčí problémové situaci. Často mají operativní charakter, ale jsou důležité pro komplexní ovlivňování chování a jednání lidí.

Faktory, ovlivňující komunikaci informací
Komunikace informací je ovlivňovaná následujícími faktory:
• způsobem odevzdávání informací a sdělení – technologií sdělování informací,
• charakterem profesní pozice komunikačních partnerů, protože komunikace je ovlivňovaná
  také charakterem vztahů, které se mezi konkrétními pozicemi vytvořily,
• osobnostními vlastnostmi komunikujících partnerů i komunikačních zprostředkovatelů
  (mediátorů),
• průnikem sdělení a informací a jejich stimulačním vlivem na změnu názorů
  a postojů komunikujících,
• objektivností zpětné vazby,
• deformací sdělení a působením komunikačních překážek.

Sdělení a informace vycházejí především z potřeby komunikátora (subjektu řízení) komunikačně ovlivňovat okolní prostředí. Proces informování je ale také ovlivňovaný příjemcem (objektem řízení), jeho potřebami, zaměřením i zájmem o určitý druh informací. Zaměření na příjemce si proto vyžaduje modifikovat sdělovaný obsah i formy jeho sdělování s ohledem na individualitu a situaci příjemce.