Informační komunikace by měla respektovat následující dimenze vlastností informací:
A) Obsahová dimenze
• optimální rozsah – do jakých podrobností se pracovník musí s informací seznámit tak,
aby mohl řešit problémy své profesní pozice a role,
• stručnost – jen výstižná a stručná informace je účinná a napomáhá vést a usměrňovat
lidi, regulovat jejich chování a jednání,
• věcnost – informace musí odrážet problém, který se řeší, nebo se bude řešit
v budoucnosti,
• věrohodnost – informace musí být pravdivá, přesná a úplná a měla by odrážet
objekt, o kterém informuje,
• včasnost – rychlé a včasné odevzdávání informací je nutné pro regulační a stimulační
působení, protože opožděná informace ztrácí efekt a může být příčinou komunikačního
nedorozumění.
B) Časová dimenze
• včasnost – informace musí být poskytnutá v době, kdy je to potřebné,
• aktuálnost – informace musí být v době poskytování aktuální, užitečná,
nemá být zastaralá,
• frekvence – informace musí být poskytovaná tak často, jak je to potřebné a užitečné,
• časové období – informaci posuzujeme ve vztazích k minulosti, současnosti
i budoucnosti.
C) Dimenze formy
• srozumitelnost – informace musí respektovat příjemce tak,
aby ji mohl dekódovat, aby informaci pochopi,
• strukturovanost – informaci poskytovat v detailní nebo sumarizované podobě,
• prezentace – informace mohou být poskytované v ústní, numerické, grafické,
textové i jiné podobě.
LITERATURA
MAJTÁN, M. a kol., Management, s. 94 - 111. |