Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednosti informovat

      

Dimenze vlastností informací

Informační komunikace by měla respektovat následující dimenze vlastností informací:

A) Obsahová dimenze
    • optimální rozsah – do jakých podrobností se pracovník musí s informací seznámit tak,
      aby mohl řešit problémy své profesní pozice a role,
    • stručnost – jen výstižná a stručná informace je účinná a napomáhá vést a usměrňovat
      lidi, regulovat jejich chování a jednání,
    • věcnost – informace musí odrážet problém, který se řeší, nebo se bude řešit
      v budoucnosti,
    • věrohodnost – informace musí být pravdivá, přesná a úplná a měla by odrážet
      objekt, o kterém informuje,
    • včasnost – rychlé a včasné odevzdávání informací je nutné pro regulační a stimulační
      působení, protože opožděná informace ztrácí efekt a může být příčinou komunikačního
      nedorozumění.

B) Časová dimenze
    • včasnost – informace musí být poskytnutá v době, kdy je to potřebné,
    • aktuálnost – informace musí být v době poskytování aktuální, užitečná,
      nemá být zastaralá,
    • frekvence – informace musí být poskytovaná tak často, jak je to potřebné a užitečné,
    • časové období – informaci posuzujeme ve vztazích k minulosti, současnosti
      i budoucnosti.

C) Dimenze formy
    • srozumitelnost – informace musí respektovat příjemce tak,
      aby ji mohl dekódovat, aby informaci pochopi,
    • strukturovanost – informaci poskytovat v detailní nebo sumarizované podobě,
    • prezentace – informace mohou být poskytované v ústní, numerické, grafické,
      textové i jiné podobě.

LITERATURA
MAJTÁN, M. a kol., Management, s. 94 - 111.