Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost vést rozhovor >> druhy

      

 

Obsah, forma a struktura rozhovoru jsou určovány jeho cílem. Proto existují různé druhy rozhovoru od relativně neformálního, která má charakter každodenní konverzace (volná, nestrukturovaná forma) až po rozhovor řízený, který je většinou nazýván interwiev.

Smysl konverzace může spočívat v udržování kontaktu a pocitu sounáležitosti, oslabování pocitů osamělosti a sociální izolace. Při konverzaci záleží často více na vztahu než na obsahu komunikace, který bývá pro komunikační partnery nahodilý a nezávazný. V řadě konverzačních sdělení tazatel ani nepředpokládá odpověď, nebo už její obsah přibližně pozná. Osamělým lidem pomáhá konverzace navozovat pocity seberealizace, sebeúcty a sociální začleněnosti.

Za interwiev budeme považovat řízený rozhovor, který má předběžně vymezené téma a v určité podobě také připravené otázky, jejich formulaci a také pořadí.