Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost vést rozhovor >> způsoby

      

 

V publikacích o komunikaci můžeme najít různé způsoby rozhovorů. Např. De Vito uvádí následující rozhovory:
Neformální rozhovor, který připomíná konverzaci. Obecné téma se volí dopředu,
  ale konkrétní otázky vznikají až v průběhu rozhovoru. Takový způsob umožňuje
  neformální získávání informací.
Řízený rozhovor obsahuje témata volená dopředu. Konkrétní dotazy a formulace
  jsou řízeny konkrétním charakterem interakce. Takový způsob je pružný a umožňuje
  adekvátně reagovat na dynamičnost situace (např. televizní talk-show).
Standardní otevřený rozhovor je založený na připravených otázkách, které
  jsou pokládány v předem stanoveném pořadí (např. rozhovor ve výběrovém řízení).
Kvantitativní rozhovor používá připravené otázky, kde je možnost výběru odpovědí.
  Používají se konkrétní škály, kde má partner možnost vyjádřit stupeň svého souhlasu či
  nesouhlasu s určitým názorem nebo hodnocením konkrétní události. Výsledky rozhovoru
  umožňují statické vyhodnocování. Tyto rozhovory už mají vědeckovýzkumný charakter
  a používají se v různých výzkumech, např. veřejného mínění.

LITERATURA
De VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace, s. 218 - 219.