Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost vést rozhovor >> dělení rozhovorů

      

 

Z hlediska cílů řídící činnosti se rozlišují následující rozhovory:

Informující rozhovor
Zahrnuje výměnu různých informací, ve které se účastníci navzájem informují, nebo informují své vedoucí. Tyto rozhovory mohou mít formální i neformální charakter.
Řídící rozhovor
Je to většinou rozhovor mezi vedoucím a pracovníkem, mezi nadřízeným a podřízeným, při kterém se zadávají pracovní úkoly, příkazy, rozkazy, nařízení apod.
Instruktážní rozhovor
V jeho průběhu se přenášejí poznatky a zkušenosti z realizace určitého druhu činnosti. Účastníci jsou připraveni, nebo by měli být připraveni, sdělované informace přijímat.
Průzkumný rozhovor
V jeho průběhu se zjišťují stanoviska, mínění, nebo poznatky komunikačního partnera.
Vyjasňující rozhovor
Obvykle se vysvětluje nedorozumění a nejednotnost názorů. Jeho prostřednictvím se také mohou řešit interpersonální nebo skupinové konflikty.
Rozhodovací rozhovor
Jeho účelem je posoudit, doplnit, formulovat návrh rozhodnutí, které by mělo být přijaté.
Přesvědčovací rozhovor
Jeho obsah a průběh by měl přesvědčit partnera, aby se ztotožnil s prezentovaným názorem nebo postojem.
Hodnotící rozhovor
Jeho cílem je zhodnotit činnost pracovníka, úroveň plnění pracovních úkolů a ukázat oblasti, ve kterých je nezbytné zlepšení.
Kritický rozhovor
Je zaměřený na sdělení kritických stanovisek manažera s cílem postupně navázat konstruktivní dialog, přispět k oboustranné změně stanovisek.
Utěšitelský rozhovor
Jedna strana se snaží vyřešit nebo zmírnit problémy druhé strany.

Je pochopitelné, že uvedené druhy nejsou realizované izolovaně, ale vzájemně se prolínají, překrývají a doplňují. Umění manažera se projevuje v tom, jak dokáže výhody jednotlivých druhů rozhovoru využívat a nevýhody eliminovat. Rozhovor má své funkce, formu i průběh v závislosti na cílech komunikace, na komunikačním záměru a dalších ovlivňujících a determinujících faktorech.

Všeobecný model průběhu rozhovoru:
1. Příprava podmínek
2. Navození pozitivní komunikační situace
3. Seznámení s účelem rozhovoru
4. Interpretace výsledků z pohledu pracovníka
5. Interpretace výsledků z pohledu manažera
6. Rozbor příčin
7. Návrhy opatření
8. Jiné náměty
9. Závěry