Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost přesvědčovat a argumentovat >> způsoby

      

Způsoby přesvědčování

Přesvědčovat lze prostřednictvím demonstrování, objasňování, dokazování, porovnávání, ilustrování, ovlivňování příkladem, předkládání argumentů, používání apelů a nedirektivního působení.

Při demonstrování si partner existenci určitého jevu ověřuje bezprostředním smyslovým vnímáním. Základní úlohu zde sehrávají fakta. Ovšem ne všechno je možné demonstrovat, protože řada skutečností je pro smyslové vnímání nepostižitelná.

Objasňováním se přenášejí nové poznatky jejichž prostřednictvím se vytvářejí nové postoje, hodnoty či názory. Objasňování však nemá jednoznačně určené výsledky působení, protože vědomosti nejsou jedinou postačující podmínkou úspěšného ovlivňování. Objasňování (vysvětlování) směřuje k tomu, aby komunikační partner pochopil obsah a komunikační záměr sdělované informace, aby pochopil jaký postup má zvolit při plnění pracovních úkolů, jaký význam má kvalitní splnění konkrétního pracovního úkolu apod. Objasňování se ale nepoužívá při komunikaci o široké škále nejrůznějších problémů a oblastí.

Dokazování využívá především racionální argumenty s emocionálním podtextem. Výhodou je znalost a využívání logických postupů při formulaci a předkládání argumentů.

Porovnávání využívá metodické přístupy komparativní metody při hledání a interpretaci nejrůznějších analogií z oblasti pracovní a řídící činnosti.

Ilustrace se využívá při názorném objasňování nejrůznějších skutečností, jejich podstaty, nebo některých charakteristických znaků.

Ovlivňování příkladem se soustřeďuje na napodobování jednání a činnosti, na přebírání názorů, postojů i hodnot. Ze strany manažera může být napodobování buď záměrné, uvědomované a kontrolované, nebo může být bezděčné. Proto je důležité, aby chování a jednání manažera respektovalo základní všelidské, morální i etické hodnoty.

Používání apelů představuje zvláštní druh argumentu ve formě výzvy. Argumentační síla spočívá v emocionálním nátlaku. Apelovat můžeme na rozum, city, fantazii nebo víru. Všeobecně se ukazuje, že zvyšujícím se věkem vnímavost na apely klesá a stoupá význam racionálních argumentů. Čím je obsah komunikovaného sdělení intelektuálně méně náročný, tím je účinnější používat apel.

Nedirektivním působením ovlivňujeme názor či postoj partnera jeho zlehčováním (bagatelizováním). Tento přístup je ale psychologicky i sociálně značně komplikovaný a v řadě případů vede k narušování interpersonálních vztahů. Pro manažera je důležité, aby respektoval osobnostní vlastnosti partnera, charakter vzájemných vztahů a pochopitelně také konkrétní komunikační situaci, ve které se komunikace odehrává. Přijatelné je používání kultivovaného humoru, vtipu nebo ironie. Ovšem předmětem ironie by měly být negativní jevy a ne osobnost člověka či jeho intimní svět.

Přesvědčování je především neoddělitelně spojeno s argumentací. Ta ovlivňuje převážně racionální sféru a je většinou spojená s využíváním logických argumentů.