Předmět komunikace >> Teorie >> Základy mezilidské komunikace

      

Bariéry mezilidské komunikace

Výzkumy komunikačních procesů i praktické zkušenosti ukazují, že existují specifické bariéry, které způsobují komunikační nedorozumění, oslabují komunikační efekty a spolu s tím i autoritu komunikátora. V mezilidské komunikaci vznikají nejrůznější bariéry a překážky.
Osobnostní, individuální komunikační bariéry.
a) na straně komunikátora
• nízká úroveň empatického vnímání,
• nedostatek komunikačních dovedností, nízká úroveň komunikační kompetence,
• jazyková a odborná nepřipravenost,
• nesrozumitelné vyjadřování myšlenek, názorů a sdělení,
• nepřiměřenost informací a jejich zkreslování,
• nerespektování konkrétního prahu vnímání u příjemce,
• v případě nadřízeného zneužívání funkčního postavení, absolutizace
  jeho mocenského aspektu,
• narušování výměny komunikačních rolí ve smyslu "já jsem tu pánem a vy máte jen
  právo mlčet".

b) na straně příjemce
• zkreslené vnímání, kdy si příjemce vybírá z komunikačního sdělení jen určité aspekty
  a na jejich základě hodnotí záměr i obsah komunikace. V takovém případě příjemce slyší
  jen to, co chce slyšet,
• defenzivní (obranné) nebo agresivní chování,
• stresový psychický stav,
• netrpělivost,
• nesprávné, neobjektivní hodnocení komunikátora, nedůvěra či averze vůči komunikátorovi,
• předsudky a domýšlení nesprávných závěrů,
• zbytečně velká sociální distance.

Komunikační bariéry v kódování a dekódování.
• nevhodná forma odevzdávání komunikačních sdělené - dlouhá sdělení, používání
  vysloveně odborných výrazů, absence emocionality,
• požívání bezvýznamných slov - slova se opakují a tak se zpochybňuje celé komunikační
  sdělení,
• sdělení není vnímáno komplexně a tak dochází k deformaci záměru a obsahu komunikace,
• přeceňování významu konkrétních komunikačních prostředků - např. písemné formy
  komunikace.

Bariéry v komunikačních kanálech
• překroucení sdělení v průběhu toku komunikačním kanálem,
• filtrování sdělení a jejich účelové modifikování, jejich zpomalování a rozptylování,
• omezený rozsah technických prostředků, jejich poruchovost, nedostatečná technická
  vybavenost,

Bariéry v pracovním prostředí
• osvětlení, hluk větrání,
• málo prostoru na ukládání věcí (papíru, pomůcek a pod.),
• málo prostoru na pohyb - nedostatečná intimita komunikace, "ponorková nemoc" a pod.

Komunikační překážky a bariéry vznikají velmi často u příjemce. Mohou to být následující bariéry:
Bariéra č. 1: Příjemce sdělení neslyší nebo nevnímá, protože:
• se nachází v místnosti, kde je hluk,
• je "duchem nepřítomen", myšlenkami jinde a sdělení jde mimo něj,
• sdělení nechce slyšet, protože má negativní vztah ke sdělovateli nebo
  k předpokládanému obsahu sdělení,
• domnívá se, že sdělení není určeno jemu.

Bariéra č. 2: Příjemce sdělení slyší, ale nerozumí mu, protože:
• na cestě k příjemci došlo k poruchám (praskání v telefonu, vynechání části textu
  ve faxové zprávě),
• příjemce špatně porozuměl vysloveným jménům, cizím slovům, číslům,
• sdělovatel použil homonyma (slova, která znějí stejně a tím došlo ke zkreslení obsahu).

Bariéra č. 3: Příjemce rozumí, ale nepochopí sdělení, protože:
• mu není jasné, proč má udělat to, co se od něj žádá,
• se jedná o novou informaci, která mu není srozumitelná, protože byla špatně formulována.

Bariéra č. 4: Příjemce pochopí sdělení, ale nesouhlasí s ním, protože:
• má jiný názor na věc, má jinou představu,
• sdělení neodpovídá jeho zájmům a cílům.

Bariéra č. 5: souhlas neznamená ještě provedení, protože příjemce může souhlasit, ale později si provedení rozmyslí, nebo na něj zapomene.

LITERATURA
ZUZÁK, R. Proč podřízení neplní úkoly. Moderní řízení, 1994, č.8, s. 71 - 73.