Předmět komunikace >> Teorie >> Charakteristika verbální komunikace

      

Písemná komunikace

2. PÍSEMNÁ KOMUNIKACE
Na rozdíl od hovorové písemná komunikace:
• neprobíhá ve stejném čase, na stejném místě ani ve stejné komunikační situaci
• komunikační partneři nemohou vnímat přímou reakci na sdělení
• nevyžaduje tak rychlou reakci
• na formulaci písemného textu je více času, vzniká tak komunikační rezerva
• má vyšší právní hodnotu

Vlastnosti zdravě komunikujícího jedince
Dobrý řečník, schopný manažer, úspěšný vyjednávač se zpravidla vyznačuje vlastnostmi, které souvisejí jednak s jeho osobnostní strukturou, jednak s jeho komunikační kompetencí:
• pozitivně vidí sám sebe, věří si
• dokáže být, vždy podle dané situace, jak empatický, tak neústupný, umí být vstřícný
  i odměřený
• není rivalizující typ,což nevylučuje náročnost kladenou na sebe
• umí pracovat na tvorbě kompromisu
• ustoupí-li neobviňuje
• umí pozorně naslouchat
• je otevřený změnám a rozmanitosti názorů
• nediskvalifikuje ani ve vztahové, ani ve věcné rovině
• umí komunikaci řídit, regulovat její směr
• umí neutralizovat konflikty, napětí nebo jich tvořivě využít, nezamlouvá, neodbíhá, nemlží
• sám se umí přiměřeně “otevřít“

LITERATURA
De VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace, s. 81 - 121.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme, s. 112 - 176.