Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost přesvědčovat a argumentovat

      

 

V procesu přesvědčování můžeme používat různé strategie přesvědčování: - strategii porovnávání předností, strategii demonstrování negativ, strategii logického zdůvodňování a strategii uspokojení kritérií.

Strategie porovnávání předností
Obsahuje porovnávání výhod a kladných stránek u více alternativ. Snažíme se dokázat, že nejvíce kladů a výhod má naše navrhovaná alternativa. Neznamená to však znehodnocování a negaci jiných alternativ, protože pokusy znehodnocovat a zatracovat dosavadní postoje, zvyky, názory přesvědčovaných by mohly vést ke konfliktním situacím. Tuto strategii je vhodné používat u těch komunikačních partnerů, kde předpokládáme ochotu ke změnám.

Strategie demonstrování negativ
Zahrnuje soustředění na negativa a slabé stránky jiných, existujících alternativ. Snahou přesvědčujícího je ukázat, že výběr těchto alternativ by byl největší chybou, které by se partner mohl dopustit. Poukazování na výhody vlastní alternativy pak většinou chybí. Pokud vám to připomíná některé politické debaty, pak nejste daleko od pravdy. Tato strategie je pravděpodobně nejméně efektivní, protože může sice diskreditovat jiné alternativy, ale většinou nepřesvědčí o výhodách prosazovaného názoru nebo přístupu.

Strategie logického zdůvodňování
Spočívá v přístupu, který hned na začátku nabídne přesvědčovanému konkrétní návrh řešení. Ten se následně zdůvodňuje a podrobně vysvětluje. Přesvědčování se zaměřuje na logické zdůvodňování, že předkládaná varianta je nejlepší, že její výběr je rozumný a přijatelný. Je zřejmé, že uvedený postup se často používá u těch, kteří daný problém příliš nepoznají a jsou přístupní logickým argumentům. Nevýhodou tohoto postupu je to, že často sklouzává do zdlouhavé prezentace a nudného poučování.

Strategie uspokojování kritérií
Je realizací typického nepřímého postupu. Jeho podstata spočívá v tom, že nejprve, ve spolupráci s přesvědčovaným, navrhneme kritéria, která by měl předkládaný návrh plnit. Následně pak předložíme takový návrh, který uvedená kritéria uspokojuje. Tento přístup je vhodný pro nedůvěřivé a kritické partnery. Společné hledání kritérií pak zvyšuje prvky spolupráce i aktivní spoluúčasti na řešení problému.

Uvedené strategie se často spojují a vyžadují kreativní hledání takových nástrojů přesvědčování, které odpovídají konkrétní sociální a komunikační situaci.