Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost poskytovat a získávat zpětnou vazbu

      

 

Zpětná vazba může mít pozitivní i negativní zaměření.

Pozitivní zpětná vazba
Podporuje nebo posiluje existující názory nebo chování..
1. Pozitivní zpětná vazba by ve vhodné formě (pochvala, poděkování, odměna apod.)
    měla být pracovníkovi poskytnuta vždy, když plní očekávání, nebo je dokonce překračuje.
2. Pozitivní zpětná vazba by měla být poskytnuta co nejdříve, v reálném čase,
    aby byl dobrý výkon zachován, případně i zlepšován.
3. Pozitivní zpětná vazba by se vždy měla komunikovat ze přítomnosti ostatních
    spolupracovníků, kteří tak mohou být také stimulování.

Negativní zpětná vazba
Především koriguje probíhající komunikaci. Informuje komunikátora, že jeho sdělení nebylo přijato tak, jak bylo zamýšleno a napomáhá zaměřit jeho chování novým směrem.
1. Negativní zpětná vazba by měla následovat po výkonu, který neodpovídá očekáváním
    po výkonu, kde nebyly splněny pracovní úkoly.
2. Negativní zpětná vazba by měla následovat co nejdříve po zjištění nedostatečné úrovně
    plnění povinností tak, aby mohla být provedena korekce chování a činnosti pracovníka.
3. Doporučuje se, aby zpětná vazba byla komunikována beze svědků.
4. Negativní zpětná vazba musí být dostatečně argumentovaná, vycházet z doložitelných
    údajů a respektovat osobnostní charakteristiky pracovníka.
5. Negativní zpětná vazba by měla skončit situací „vítěz – vítěz“, kde oba mají pocit,
    že něco získali. Rozhodně by nemělo dojít ke konfliktní komunikační situaci, jejíž důsledky
    mohou přinést narušení interpersonálních vztahů.

LITERATURA
ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role?, s. 82 - 84.