Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost poskytovat a získávat zpětnou vazbu

      

Druhy zpětné vazby

chápající a pozitivní („Rozumím tomu, co říkáš a přijímám tvoje slova, myšlenky, názory.
  Jsou mi blízké tvoje city, pocity.“),
chápající a neutrální („Rozumím tomu, co říkáš, zajímá mě to. V téhle chvíli nevím,
  zda sdílím stejnou myšlenku, tentýž názor, shodný pocit.“),
chápající a negativní („Myslím, že ti rozumím, mám ale jisté pochybnosti, jiný názor,
  odlišný přístup“),
nechápající a tudíž požadující zpřesnit, lépe sdělení vysvětlit („Nevím, jestli jsem
  ti dobře rozuměl. Prosím tě, mohl bys mit o ještě vysvětlit?).

LITERATURA
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací, s. 34 - 36.

V organizačních strukturách se realizuje zpětná vazba prostřednictvím formální a neformální komunikační sítě.

Ve formální komunikační síti funguje zpětná vazba:
a) vertikální,
b) horizontální.

Vertikální zpětná vazba se realizuje směrem nahoru a směrem dolu. Zpětná vazba směrem dolu respektuje organizační struktur, stimuluje pracovníky, ovlivňuje jejich výkonnost a pomáhá pochopit obsah a cíle pracovních úkolů. Rozhodující je subjekt řízení, který by měl hledat nejvhodnější komunikační kontakty jak bezprostřední tak i zprostředkované. Pro dobře fungující řídící proces je ovšem také důležitá zpětná vazba směrem nahoru, která poskytuje důležité informace od podřízených organizačních prvků a od jednotlivých pracovníků. Na jejím základě je možné operativně řešit řídící problémy, korigovat a kontrolovat proces realizace rozhodnutí.

Horizontální zpětná vazba realizuje výměnu informací mezi organizačními prvky a pracovníky, kteří nejsou ve vztazích nadřízenosti a podřízenosti.

Neformální zpětná vazba vzniká většinou spontánně a způsob její realizace závisí na charakteru komunikační atmosféry, na intenzitě a frekvenci neformálních vztahů a návaznosti profesních činností.