Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost poskytovat a získávat zpětnou vazbu

      

Jak to realizovat?

Získávání i sdělování zpětné vazby vyžaduje akceptovat základní požadavky účinné komunikace se zaměřením na:
• komunikační sebekázeň a koncentraci pozornosti, protože nepozornost vyvolává
  u komunikačního partnera dojem podceňování,
• identifikaci a překonávání komunikačních překážek ve vnímání komunikačního partnera,
  předsudků a sociálních stereotypů,
• vytváření pozitivních interpersonálních a skupinových vztahů založených na formální
  i neformální autoritě subjektu řízení,
• umění aktivně naslouchat komunikačnímu partnerovi,
• správnou implementaci obsahu zpětné vazby do řídící činnosti,
• redukci komunikačních překážek a šumů.

Osvědčuje se nový trend v rozvoji leadershipu – využívání principu zpětné vazby360 stupňů k zajištění souladu klíčových dovedností manažera se strategií organizace. Je to osvědčený způsob používaný pro cílený rozvoj manažerských dovedností a zvyšování efektivnosti řídící činnosti jednotlivých manažerů. Výsledky takového hodnocení – od nadřízených, kolegů a přímých podřízených – pomohou identifikovat jejich komunikační potenciál.

Pro hodnocení zpětné vazby je možné využít Balesovu interakční analýzu, kde člověk může reagovat ve dvanácti variantách:
1. Projevuje solidaritu, zlepšuje postavení ostatních, pomáhá, odměňuje.
2. Projevuje uvolnění, žertuje, směje se, projevuje uspokojení.
3. Souhlasí, projevuje pasivní souhlas, pochopení, přistupuje na názor, projevuje povolnost.
4. Dává návrh, směrnici, která ponechává jinému autonomii.
5. Projevuje mínění, hodnotí, analyzuje, vyjadřuje cítění, přání.
6. Podává orientaci, informaci, opakuje, objasňuje.
7. Žádá orientaci, informaci, opakování, schválení.
8. Žádá o mínění, hodnocení , analýzu.
9. Žádá o návrh, směrnici, ptá se na možné způsoby činnosti.
10. Nesouhlasí, projevuje pasivní rezistenci, napomáhá.
11. Projevuje napětí, žádá pomoc, opouští působiště.
12. Projevuje kontroverzní postoje, zhoršuje postavení ostatních,
      brání se nebo se dominantně prosazuje.

LITERATURA
JANOUŠEK, J. Sociální komunikace, Praha: Svoboda 1968, s. 72.