Předmět komunikace >> Teorie >> Komunikace v konfliktních situacích

      

Řešení konfliktů

V procesu řešení konfliktů vznikají situace, ve kterých není plně předvídat důsledky konkrétního řešení a následného chování a jednání. Proto se zdůrazňuje:
• každý konflikt řešit individuálně
• hledat ovlivňující a determinující faktory konfliktní situace
• racionálně zvažovat reálné varianty účelného a účinného řešení
• zvažovat důsledky vlastního jednání
• nepodléhat emocionálním projevům

Konflikty je možné řešit prostřednictvím dvou dimenzí:
1. Sebeprosazování – představuje stupeň, do kterého účastník konfliktu usiluje
    dosáhnout svůj cíl
2. Kooperativnost – přestavuje stupeň, do kterého účastník konfliktu usiluje s to, aby
    druhý účastník konfliktu dosáhl svůj cíl, nebo aby se vztahy mezi účastníky udržely
    nebo nezhoršily.

Prostřednictvím uvedených dimenzí je možné vymezit následující základní postupy při řešení konfliktů:
integrace (spolupráce, posuzování, řešení problému). Zde se spojuje vysoký stupeň
  sebeprosazování s vysokým stupněm kooperativnosti. Účastník konfliktu se snaží najít
  takové řešení, při kterém oba účastníci dosáhnou svých cílů. Uvedený přístup se také
  nazývá „výhra-výhra“
kompromis, který se vyznačuje středním stupněm sebeprosazování a středním stupněm
  kooperativnosti. Účastníci konfliktu se snaží najít kompromis (zlatou střední cestu) mezi
  řešeními, které oba navrhují. Oba musí poněkud ustoupit, aby mohli dosáhnout svých cílů
přizpůsobení, které se vyznačuje nízkým stupněm sebeprosazování a vysokým stupněm
  kooperativnosti. Účastníkovi konfliktu jde o to, aby druhý účastník dosáhl svůj cíl a aby se
  mezilidské vztahy mezi nimi nezhoršily. Přizpůsobí se řešení druhého, usiluje se uspokojit
  jeho potřeby a požadavky.
soupeření, které se vyznačuje vysokým stupněm sebeprosazování a nízkým stupněm
  kooperativnosti. Je opakem přizpůsobení. Účastník usiluje „vyhrát“, dosáhnout svůj cíl,
  uspokojit svoje potřeby a požadavky. Takový přístup můžeme nazvat „výhra-prohra“.
vyhýbání je způsobem řešení, který se vyznačuje nízkým stupněm sebeprosazování
  a nízkým stupněm kooperativnosti. „Potenciální účastník konfliktu“ se snaží zabránit vzniku
  konfliktu tím, že popírá jeho existenci, odkládá jeho řešení.

POROVNÁNÍ SPOLUPRÁCE A SOUPEŘENÍ

SPOLUPRÁCE SOUPEŘENÍ
  1. Citlivost je zvýšená pro podobnost rozdílnost
  2. Zkreslené je vnímání
  partnera
partner je viděn
lepší než je
partner je viděn
horší než je
  3. Snaha setkát se a dohodnout se rozejít se a zdůraznit rozpory
  4. Pojetí situace oba jsme na tom stejně já jsem na tom hůře
  5. Motivace benevolence (chci svoje
i tvoje dobro)
malevolence (chci jen
svoje dobro, ale tobě
nepřeji nic dobrého)
  6. Vzájemný vztah přátelství nepřátelství
  7. Interakce kontakty, rozhovor, dialog předstíraný nezájem, vyhýbání se kontaktu
  8. Důvěra k druhému velká nepatrná (žádná)
  9. Podezřívavost neexistuje běžná
  10. Pohotovost (k čemu) nabídnout ruku ku pomoci kořistit z každé situace
  11. Co má hodnotu společný zisk jen vlastní zisk
  12. Vzájemná
  informovanost
dobrá špatná
  13. Způsob oznamování otevřené dotazování
a odpovídání
předstírání, maskování
  14. Záměr informování aby oba věděli všechno
co potřebují vědět
aby se soupeř nic
nedozvěděl
  15. Nahlížení naproblém oboustranné jednostranné
  16. Nahlížení na obtíže na obou stranách jen na vlastní straně
  17. Nahlížení na
  oprávněnost požadavků
na obou stranách jen na vlastní straně
  18. Snaha rozsah konfliktu zmenšovat, tlumit zvětšovat, stupňovat
  19. Snaha vidět vlastní sílu spíše menší, podceňovat se jasně větší, přeceňovat se
  20. Na malý vlastní ústupek
  je nahlíženo jako na
nepodstatný nepřípustný (nesmí se dovolit)
  21. Na malý ústupek druhé
  strany je nahlíženo jako na
projev dobré vůle
k řešení
naše velké vítězství
  22. Dělba práce samozřejmá nepřichází do úvahy
  23. Orientace alter - centrická,
tj. na "ty" a "my"
egocentrická, (výslovně soběstředná), jen na "já"