Komunikační konflikt je součástí, specifickým druhem konfliktu. Vzniká na jeho základě, je zdrojem jeho vzniku, přijímá jeho znaky, které v komunikačním procesu dostávají specifickou podobu.
ZDROJE KOMUNIKAČNÍHO KONFLIKTU
Komunikační konflikt vzniká:
• na základě nesprávného vnímání a poslouchání komunikačního partnera. Je to proto, 
  že vnímání a posuzování komunikačního sdělení je formováno faktory, které fungují jako 
  určitý filtr vnímání. Proto často dochází k rozdílnému až kontroverznímu posuzování 
  a interpretování komunikačního sdělení
• pokud se komunikační partneři snaží prosadit jen své názory a neberou do úvahy názory 
  jiných, když jednotlivec komunikuje s určitou vlastní představou o výsledku komunikace 
  a nechce tuto představu měnit
• na základě rozdílných cílů, které jsou často neslučitelné. V takovém případě je možné 
  realizovat jen cíl jednoho účastníka
• na základě neřešených vnitřních rozporů člověka a jeho negativních nálad, které promítá 
  do své komunikace
• na základě existujících interpersonálních, vnitroskupinových i skupinových konfliktů
• na základě omezených zdrojů. V určitém čase a na určitém místě může vzniknout převaha 
  poptávky nad nabídkou. To znamená, že někteří jednotlivci mohou svoje požadavky 
  uspokojit jen částečně. Konfliktnost situace se zvyšuje, když zdroj není možné dělit na 
  menší části – buď ho získá jedna, nebo druhá strana. V takových případech není možný 
  kompromis
• na základě rozdílného chápání řídící situace a činnosti, která je často mnohoznačná 
  a neurčitá. V případě nepřesné nebo neúplné pracovní instrukce může dojít k nepřesnému 
  pochopení věcného obsahu sdělení nebo komunikačního záměru. To může být příčinou 
  konfliktu mezi manažérem a pracovníkem. Konflikty mohou vznikat také na základě 
  nepřesných organizačních vazeb, delegování pravomocí a kompetencí
• na základě postupného nahrazování formálních informačních zdrojů a komunikačních sítí 
  neformálními, které často obsahují nejasné komunikační zdroje a komunikační cíle
• na základě postupné ztráty kontroly nad formálním komunikačním procesem, kdy 
  komunikační proces mohou výrazně ovlivňovat iracionální faktory (např. strach, obavy, 
  předsudky apod.). Do komunikačních procesů mohou pronikat neověřené informace, 
  pomluvy, dohady a spekulace
• na základě neúměrného růstu negativních nálad a emocí v komunikačním procesu
Předmět komunikace >> Teorie >> Komunikace v konfliktních situacích
		  
	       
  		  
Komunikační konflikt
  		      
    		        
  		     
	       
	       
               
            

