Předmět komunikace >> Teorie >> Komunikace v konfliktních situacích

      

Komunikační konflikt

Komunikační konflikt je součástí, specifickým druhem konfliktu. Vzniká na jeho základě, je zdrojem jeho vzniku, přijímá jeho znaky, které v komunikačním procesu dostávají specifickou podobu.

ZDROJE KOMUNIKAČNÍHO KONFLIKTU
Komunikační konflikt vzniká:
• na základě nesprávného vnímání a poslouchání komunikačního partnera. Je to proto,
  že vnímání a posuzování komunikačního sdělení je formováno faktory, které fungují jako
  určitý filtr vnímání. Proto často dochází k rozdílnému až kontroverznímu posuzování
  a interpretování komunikačního sdělení
• pokud se komunikační partneři snaží prosadit jen své názory a neberou do úvahy názory
  jiných, když jednotlivec komunikuje s určitou vlastní představou o výsledku komunikace
  a nechce tuto představu měnit
• na základě rozdílných cílů, které jsou často neslučitelné. V takovém případě je možné
  realizovat jen cíl jednoho účastníka
• na základě neřešených vnitřních rozporů člověka a jeho negativních nálad, které promítá
  do své komunikace
• na základě existujících interpersonálních, vnitroskupinových i skupinových konfliktů
• na základě omezených zdrojů. V určitém čase a na určitém místě může vzniknout převaha
  poptávky nad nabídkou. To znamená, že někteří jednotlivci mohou svoje požadavky
  uspokojit jen částečně. Konfliktnost situace se zvyšuje, když zdroj není možné dělit na
  menší části – buď ho získá jedna, nebo druhá strana. V takových případech není možný
  kompromis
• na základě rozdílného chápání řídící situace a činnosti, která je často mnohoznačná
  a neurčitá. V případě nepřesné nebo neúplné pracovní instrukce může dojít k nepřesnému
  pochopení věcného obsahu sdělení nebo komunikačního záměru. To může být příčinou
  konfliktu mezi manažérem a pracovníkem. Konflikty mohou vznikat také na základě
  nepřesných organizačních vazeb, delegování pravomocí a kompetencí
• na základě postupného nahrazování formálních informačních zdrojů a komunikačních sítí
  neformálními, které často obsahují nejasné komunikační zdroje a komunikační cíle
• na základě postupné ztráty kontroly nad formálním komunikačním procesem, kdy
  komunikační proces mohou výrazně ovlivňovat iracionální faktory (např. strach, obavy,
  předsudky apod.). Do komunikačních procesů mohou pronikat neověřené informace,
  pomluvy, dohady a spekulace
• na základě neúměrného růstu negativních nálad a emocí v komunikačním procesu