Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost komunikovat asertivně

      

Asertivní manažer

Komunikuje tak, že když mu na něčem záleží, opakuje to klidně a jasně při každé vhodné příležitosti. Stojí za svým názorem, ale bez agresivního komunikování. Není rozpačitý ani osobně frustrovaný, když nemá ve všem úspěch. Ví, že nepřijetí jeho návrhu neznamená ještě samo o sobě, že návrh byl špatný.

Účinně se brání tam, kde jsou důvody k obraně. Zná svou cenu. Nepředstírá, že všude byl, všechno viděl a všemu rozumí. Skutečný odborník „ví, že nic neví“, i když je za ním vidět kus dobré práce. Není nutné, aby předstíral, že je za všech okolností dokonalý.

Hraje s lidmi otevřenou hru. Říká jim, jak se věci mají. Asertivní „ne“ má být samozřejmě vysvětleno, i když i tady s mírou. Je možno vysvětlovat stručně, neopakovat do nekonečna známé věci.

Je pravdou, že kdo používá asertivního jednání, bude občas po straně pomlouván. Pokud pomluvy ohrožují, je potřebné rázně zasáhnout. Balast je ovšem nejlépe přejít, nezabývat se jím. Sem patří i nepodstatné rozpory mezi spolupracovníky, pokud jde o neřešitelné drobnosti.

LITERATURA
NOVÁK, T. Jednáte asertivně? Moderní řízení, 1991, č.3, s. 23 - 27.
NOVÁK, T. Asertivita na pracovišti. Moderní řízení, 1992, č.6, s. 29.