Asertivita rozvíjí následující schopnosti a dovednosti manažer:
•	řešit zátěžové a konfliktní situace bez stresů a vlastního ponižování,
•	otevřeně, upřímně, adekvátně a věcně komunikovat v různorodých komunikačních 
  situacích, rozvíjet obecné komunikační dispozici,
•	požádat o to, co člověk potřebuje,
•	říci „ano“ nebo „ne“ v závislosti na tom, co člověk skutečně chce,
•	přijmout odmítnutí od druhého bez prožívání pocitu urážky, 
•	citlivě, s porozuměním poslouchat druhého člověka,
•	spolupracovat s druhými lidmi ke vzájemné spokojenosti,
•	racionálně myslet,
•	zvýšit a kultivovat schopnost reflexe sebe sama i druhých lidí,
•	poznávat vlastní silné i slabé stránky v jednání s lidmi,
•	kultivovat vyjadřování i přijímání emocí, rozvíjet citlivost k neverbální komunikaci, 
  rozvíjet citlivost k neverbální komunikaci, rozvíjet interkulturní komunikaci,
•	svobodně se rozhodovat o smyslu života bez pocitu úzkosti a viny,
•	obhajovat svoje cíle a ostatní oprávněné požadavky, 
•	umět přijmout nebo navrhovat kompromisy,
•	přiměřeně vyjadřovat svoje citové prožívání, 
•	vážit si sám sebe.
| LITERATURA KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik, s. 205 – 210. | 
Poznámka: Pro pochopení podstaty asertivního jednání a komunikace dávám do vaší pozornosti doporučovanou literaturu. Rozšíří se vaše pozantky a nebudete mít pocit, že je to hra se slovíčky, že je to snaha být neústupný na úkor druhého, že je to pokus o manipulaci. Rovněž bez poznávání vlastních postojů, názorů a způsobů jednání, nelze formovat asertivní komunikační dovednosti.


