Předmět komunikace >> Teorie >> Dovednost komunikovat asertivně

      

Asertivní schopnosti a dovednosti manažera

Asertivita rozvíjí následující schopnosti a dovednosti manažer:
• řešit zátěžové a konfliktní situace bez stresů a vlastního ponižování,
• otevřeně, upřímně, adekvátně a věcně komunikovat v různorodých komunikačních
  situacích, rozvíjet obecné komunikační dispozici,
• požádat o to, co člověk potřebuje,
• říci „ano“ nebo „ne“ v závislosti na tom, co člověk skutečně chce,
• přijmout odmítnutí od druhého bez prožívání pocitu urážky,
• citlivě, s porozuměním poslouchat druhého člověka,
• spolupracovat s druhými lidmi ke vzájemné spokojenosti,
• racionálně myslet,
• zvýšit a kultivovat schopnost reflexe sebe sama i druhých lidí,
• poznávat vlastní silné i slabé stránky v jednání s lidmi,
• kultivovat vyjadřování i přijímání emocí, rozvíjet citlivost k neverbální komunikaci,
  rozvíjet citlivost k neverbální komunikaci, rozvíjet interkulturní komunikaci,
• svobodně se rozhodovat o smyslu života bez pocitu úzkosti a viny,
• obhajovat svoje cíle a ostatní oprávněné požadavky,
• umět přijmout nebo navrhovat kompromisy,
• přiměřeně vyjadřovat svoje citové prožívání,
• vážit si sám sebe.

LITERATURA
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III.
Sociálně psychologický výcvik, s. 205 – 210.

Poznámka: Pro pochopení podstaty asertivního jednání a komunikace dávám do vaší pozornosti doporučovanou literaturu. Rozšíří se vaše pozantky a nebudete mít pocit, že je to hra se slovíčky, že je to snaha být neústupný na úkor druhého, že je to pokus o manipulaci. Rovněž bez poznávání vlastních postojů, názorů a způsobů jednání, nelze formovat asertivní komunikační dovednosti.